SPIS TREŚCI
WSTĘP 11
I . BYĆ MEDIALNYM, CHCĄC NIE CHCĄC
1. Galaktyka medialna … 15
2. Rzecznik szeroko rozumiany … 17
3. Go-to Guys … 18
4. Czy szkolić się medialnie? … 20
II . ZROZUMIEĆ MEDIA
1. Co napędza media? … 22
2. Medialny towar … 23
3. Tabloidyzacja 24
4. News jako produkt … 25
5. Kryteria newsa … 26
6. Cykl newsa 29
7. Anatomia newsa i syndrom Piłata … 31
8. Źródła informacji … 35
9. Deadline … 36
III . DZIENNIKARZ
1. Dwa redakcyjne zakony … 38
2. Redakcyjne mięso … 38
3. Dzika konkurencja … 40
4. Ego w roli głównej … 41
5. Trupia linia … 41
6. Próżność … 43
IV . TY JAKO NADAWCA MEDIALNY
1. Pas transmisyjny … 45
2. Medialność … 47
3. Komunikatywność … 48
4. Personalna relacja z dziennikarzem … 49
V . EFEKTYWNOŚĆ KOMUNIKOWANIA
1. Reguła 3M … 52
2. Medium … 53
3. Message … 54
4. Messenger … 62
VI . PRZYGOTOWANIE
1. Trzy kroki … 77
2. Czy warto w to wejść? … 83
3. Odpowiedzi na guzik … 85
4. Jak opanować tremę … 86
5. Przygotowaniafizyczne … 90
6. Przed „dostawą” – uwagi ogólne … 92
VII . NARZĘDZIA KOMUNIKOWANIA
1. Bridging, czyli pomostowanie … 95
2. Mechanika Must Air Points … 98
3. Flipping, czyli naprowadzanie … 100
4. Flagging, czyli flagowanie … 102
5. Debiuty … 103
6. Concluding, czyli pieczętowanie … 105
7. Przykłady i porównania … 106
8. Soundbites … 109
9. TPE (Third Party Endorsement) … 113
VIII . TECHNIKI DZIENNIKARSKIE I ALGORYTMY REAGOWANIA
1. Zdarta płyta … 115
2. Odcięcie … 116
3. Wkładanie w usta … 117
4. Żaba … 120
5. Koszula … 121
6. Pytanie G … 123
7. Czarna Dziura … 125
8. Niepewność … 126
9. Pytania seryjne lub wielowątkowe … 127
10. Pytania długaśne … 128
11. Pytania hipotetyczne … 129
12. Pauza wydobywcza … 130
13. Wywiad w ostrogach … 131
14. Podwójny Nelson albo Diabelska Alternatywa … 132
IX . TYPY DZIENNIKARSKIE
1. Dobry i zły policjant … 134
2. Jekyll & Hyde, czyli 2 w 1 … 135
3. Przyjaciel/powiernik … 136
4. Kat … 136
5. Głupol (rżnięty) … 137
6. Żebrak … 138
7. Naciągacz … 138
8. Wędkarz … 139
9. Zielony (Ryś, Statyw) … 139
X . OSTRZEŻENIA
1. Atak … 141
2. Uwagi osobiste … 143
3. Nieprawda lub niekorzystna tezaw ustach dziennikarza lub interlokutora … 145
4. Przeczenia zwrotne … 146
5. No comment … 149
6. Nic off the record … 151
7. Kontrolowany przeciek … 152
8. Gadżety … 154
XI . KONTAKT Z TV
1. Formy wypowiedzi telewizyjnej … 155
2. Przygotowania do wystąpienia w telewizji …157
3. Wywiad w studiu TV … 161
4. Wywiady DTL (down-the-line) … 164
5. Setka … 167
6. Wywiad typu BBC … 171
XII . PRASA
1. Pierwszy kontakt. I ostatni … 174
2. Formakontaktu … 175
3. Dynamika wypowiedzi w wywiadach … 178
4. Termin publikacji … 179
5. Specyfika współpracy z dziennikarzamiagencji prasowych … 181
XIII . RADIO
1. Specyfika radia … 182
2. Forma emisji … 183
3. Gdy jesteś w studiu radiowym … 184
4. Mikrofon centrum radiowego świata … 185
5. Twój głos … 185
6. Twórz obrazy … 186
7. Rozmowy transmitowane … 186
8. O czym jeszcze warto pamiętać? … 186
XIV . INTERNET
1. Mapa mediów on-line … 189
2. E-media … 191
3. Blogosfera … 194
4. Social media … 199
5. E-media korporacyjne … 201
6. Wskazówki przy wywiadach on-line i czatachinternetowych … 205
7. Nieadekwatność użytkownicza … 207
XV . SPECYFICZNE FORMY MEDIALNE
1. Praktyczne porady podczas wywiadów
2. telefonicznych … 211
3. Debata … 212
4. Konferencja prasowa … 215
5. Porady dotyczące fotografii prasowej … 217
XVI . PRAKTYCZNE ASPEKTY PRAWNE KONTAKTÓW Z MEDIAMI
1. Autoryzacja … 219
2. Sprostowania … 220
3. Kryptoreklama … 223
4. Lokowanie produktu lub tematu … 225
5. Artykuły sponsorowane … 228
SŁOWNIK MEDIALNY, CZYLI 100 POJĘĆ, KTÓREWARTO ZNAĆ … 230
INDEKS HASEŁ … 261
O AUTORZE … 263